Hovedlager og transport
I varehandel er transport av varer en stor del av miljøfotavtrykket. Vi analyserer derfor fortløpende muligheter for å pakke og transportere varer på en mer bærekraftig måte. Vi stiller krav til våre transportører for å sikre en så miljøvennlig leveranse som mulig samtidig som kundene våre får en god opplevelse rundt mottak av varer fra oss.

Utslippsfrie leveranser
I Oslo er det allerede utslippsfrie leveranser til offentlige prosjekter. Innen 2025 skal alle Bring-leveringer i de største byene være fossilfrie. Vår leverandør Schenker leverer 100 % utslippsfritt i Oslo. I Bergen, Bodø og Stavanger leverer de i dag delvis med el-bil, men skal være 100 % over på el-biler innen 2022. Kristiansand følger etter og alle andre store byer i Norge skal ha utslippsfrie leveringer innen 2025.
Som oppfølging av våre transportører etterspør vi deres miljøregnskap for å være sikker på at vi har de samme verdiene og at også de jobber på en bærekraftig måte.

Ladestasjoner for varebiler
Byggeplassen var fossilfri, så det var derfor naturlig at det ble lagt ekstra til rette for utslippsfri transport i det nye bygget. I tillegg til ladestasjoner for våre ansatte i garasjen, har vi også ladestasjoner til hurtiglading av større varebiler ved lageret vårt slik at de kan lade mens de lesser på og av varer. Vi har fått én million kroner i enøkstøtte fra Oslo Kommune og skal ha to ladeporter som hver har fire ladeuttak. Dette betyr at opptil 8 varebiler kan lade samtidig. Hvert ladeuttak leverer fra 90-150 kW, avhengig av hvor mange ladeporter som er i bruk samtidig. Dette håper vi fører til at utslippsfri transport kan benyttes i enda større grad enn tidligere.
Planlegging
Vi ser stadig etter nye måter å forbedre vår bærekraftighet. Én av måtene vi har sett at vi kan gjøre dette på er å oppfordre kundene våre til å planlegge ordre bedre for å slippe flere småordre, og heller bestille alt de trenger for en periode samtidig. For å skyve dem i riktig retning innførte vi derfor nylig et gebyr for småordre under 1000,- Dette ble ikke innført for å tjene mer penger, men rett og slett for å prøve å unngå at vi har et unødig antall leveranser. Selv om mange av storbyene nå leverer ordre med el-biler er det en fordel om man kan samle bestillingene sine i stedet for å bestille litt hver dag.
Pakking og sending av varer
Det gjøres stadig forbedringer på hovedlageret vårt rundt pakking av varer. Ett av tiltakene var å gå over fra sort plastfilm på palletransport til gjennomsiktig tynnere plastfilm. Dette har redusert CO₂-utslippet med 6 tonn i året (2,5 tonn plast). Et utslipp på 6 tonn tilsvarer 2,5 dieselbiler som kjører 20.000 kilometer. Les mer her.Samtidig jobber lageret vårt stadig med rutiner for å pakke på færrest mulige kolli og sende varene «slik de er» uten bruk av overflødig emballasje. Vi gjenbruker esker og paller fra våre inngående leveranser der dette lar seg gjøre.
